Google Ads

Hvad er Google Ads, og hvorfor bør din virksomhed investere i det?

Hvad er Google Ads?

Google Ads er Googles annonceringssystem, der giver virksomheder mulighed for at placere annoncer på Google-søgesider, YouTube, og andre Google-ejede eller tilknyttede websites. Annoncerne vises, når en bruger søger efter specifikke søgeord eller ud fra deres interesser og adfærd på internettet.

Læs også: Sådan opretter du en perfekt Google Ads kampagne

Google Ads fungerer ved at give annoncører mulighed for at oprette annoncer og byde på visninger af disse annoncer i forhold til bestemte søgeord eller målgrupper. Annoncer i Google Ads kan vises på forskellige måder, herunder som tekstannoncer, billedeannoncer, videoklip og interaktive annoncer. De kan også vises i forskellige formater og størrelser, afhængigt af annonceringsplaceringen og enheden, hvor de vises.

Sådan fungerer det i praksis

Når en bruger søger efter et specifikt søgeord på Google, evaluerer Google Ads-systemet de relevante annoncer og vælger den, der bedst passer til brugerens søgeintention og annoncørens bud. Herunder har jeg opstillet et eksempel på en Google Ads tekstannonce, som Google aktiverer ved søgning på “sikkerhedsvagt”. Resultatet under de annoncer, der er markeret med “Sponsereret” er organiske resultater, som ikke er en del af Google Ads men derimod relaterer sig til anden “Google disciplin” – nemlig SEO.

google-ads-eksempel

4 gode grunde til at markedsføre din virksomhed på Google Ads

Øget synlighed
Ved at annoncere på Google kan du nå ud til et stort antal potentielle kunder, som aktivt søger efter produkter eller tjenester, som din virksomhed tilbyder. Dette kan øge din synlighed og tilstedeværelse online.

Fleksibilitet i dit annoncebudgetdig
Med Google Ads har du fuld kontrol over dit annoncebudget. Du kan vælge at betale pr. klik (CPC) eller pr. visning (CPM), og du kan justere dit bud og budget for at maksimere dit afkast på investeringen (ROI). Dette gør det muligt for dig at tilpasse dine annonceringsomkostninger til dine forretningsbehov og budgetkrav.

Hurtigere resultater
I modsætning til organisk søgemaskineoptimering (SEO), der kan tage tid at opbygge og se resultater fra, kan Google Ads give hurtigere resultater. Du kan begynde at se trafik og konverteringer fra dine annoncer næsten med det samme.

Målrettet annoncering
Med Google Ads kan du nå ud til specifikke målgrupper baseret på søgeord, placering, alder, køn, interesser og adfærd. Dette betyder, at du kan målrette dine annoncer til personer, der er mere tilbøjelige til at være interesseret i dine produkter eller tjenester, og dermed øge sandsynligheden for at opnå konverteringer.

Hvordan arbejder jeg med Google Ads?

Step 1: Opstartsanalyse

Jeg starter altid mit Google Ads arbejde med en dialog omkring virksomhedens produkter/ydelser for at undersøge potentielle søgeord, som skal bruges i kampagnen. 

Det er vigtigt for mig, at der er overensstemmelse mellem mig og kundens forventninger til kampagnen, så derfor vil der altid være en indlende dialog inden opstart.

Efter grundig analyse og forarbejde lægges en plan for annonceringen/kampagnen herunder mål for kampagnen, budget og tidsplan.

google ads
seo søgemaskineoptimering

Step 2: Konverteringssporing

Jeg opsætter (hvis ikke allerede opsat) konverteringssporing ud fra de mål, som vi sammen definerede i opstartsanalysen. Dette for at sikre, at vi til dels kan se og måle, hvilke annoncer der konverterer men også så Google ved, hvad en konvertering er for os.

Hvis Google ved hvem, der konverterer på websitet, så har Google også nemmere ved at finde lignende personer, der vil være tilbøjelig til at konvertere. 

Step 3: Eksekvering

Så snart fundamentet fra step 1 og step 2 er klar, så er vi ready-to-go. Jeg opsætter kampagne, annoncesæt og annoncer med henblik på at konvertere relevant trafik.

Udbarbejdede annoncer sendes altid til godkendelse hos kunden inden de publiceres for at sikre, at alt er, som det skal være.

Jeg vil løbende holde øje med kampagnens performance, så vi kan justere og optimere kampagnen for maksimal effekt.

google ads

Konklusion

Google Ads er en yderst effektiv måde at øge synligheden og trafikken til en virksomheds website. Ved at investere i Google Ads kan en virksomhed målrette specifikke målgrupper og søgeord og dermed øge chancen for at nå ud til potentielle kunder via Googles betalte søgeresultater. Som webdesigner specialiseret i at hjælpe små virksomheder med Google Ads, er jeg det rette til at varetage din/jeres Google Ads annoncering.